The Painting
Histotainment
The Lion Monument names victims and survivors of 10 August 1792, but gives no information about the dramatic events. This story was first told by veterans.
The Lion Monument Museum (opened in 1886) exhibited figurines and paintings of Swiss mercenaries, and the painting ‘Tuileries Palace Insurrection’ (1889, 5x17m) visualised the tragedy. It drew little attention and, in 1895, was replaced with Alpine images. The museum was renamed ‘Alpineum’ in 1901.
Reading aids:
- Artists: Otto Lorch, Ludwig Bang
- Presumed date: 1889
- Subject: Insurrection of 10 August 1792, battle at the Tuileries Palace (royal residence)
- Swiss Guardsmen (royal guard of the king): white pants, red uniforms, white wigs, moustache, bearskin caps
- French national guard (fought on the side of the revolutionaries): light-coloured pants, blue-red-white uniforms
- Jacobins (anti-royalists): red caps
- Insurgent women (anti-royalists): e.g. front right, in skirt, with head of a Swiss Guard on a spear
Bürgi Andreas, Eine touristische Bilderfabrik. Kommerz, Vergnügen und Belehrung am Luzerner Löwenplatz 1850–1914, Zürich 2016.
Franz Carolina, Polli-Schönborn Marco, Das Alpineum Luzern. Ein kulturhistorisches Zeugnis inszenierter Bergwelten der Belle Epoque in Gefahr, Historische Gesellschaft Luzern, Jahrbuch 30, 2012, S. 17-54.
Lehner Milka, Reanimieren eines monumentalen Historiengemäldes. Ludwig Bang und Otto Lorchs „Tuileriensturm“ von 1889. In: Büro für Geschichte, Kultur und Zeitgeschehen / Stadt Luzern (Hrsg.), In die Höhle des Löwen. 200 Jahre Löwendenkmal Luzern, Luzern 2021, S. 183–196.
Parlevliet Noëmi, Fleischlin Pia, Welche Geschichten versteckt der Löwe? Zwei Historikerinnen vermitteln Geschichte – an einem widerspenstigen Objekt. In: Büro für Geschichte, Kultur und Zeitgeschehen / Stadt Luzern (Hrsg.), In die Höhle des Löwen. 200 Jahre Löwendenkmal Luzern, Luzern 2021, S. 247–257.
Tornare Alain-Jacques, Ein epochales Ereignis zwischen Mythos und Realität. Der Sommer 1792, wie er in Frankreich und in der Schweiz wahrgenommen wird. In: Büro für Geschichte, Kultur und Zeitgeschehen / Stadt Luzern (Hrsg.), In die Höhle des Löwen. 200 Jahre Löwendenkmal Luzern, Luzern 2021, S. 33–52.
Tornare Alain-Jacques, Le crépuscule de la Monarchie. Le sacrifice de la Garde suisse. 10 août 1792, Bière 2016.
Tornare Alain-Jacques, 10 août 1792. Les Tuileries. L’été tragique des relations franco-suisses, (Collection « Grandes dates », Le Savoir Suisse, no 84), Lausanne 2013.
Ill. 1: Ludwig Bang und Otto Lorch, Tuileriensturm 1889, 5 x 10,5 m, beidseitig beschnitten, nicht wässerig gebundene Malschicht auf Leinwand. Eigentümer Daniel E. Hodel © Jürg Stadelmann.
Ill. 2: ZHB Sondersammlung, LSc.17.4.1, Plakat Löwendenkmalmuseum, undatiert.
Ill. 3: ZHB Sondersammlung, LSa.17.1.12, Locher, Johann Heinrich, 1840.
Ill. 4: Töpffer Rodolphe. Premiers voyages en zigzag ou excursions d'un pensionnat en vacances en Suisse et sur le revers méridional des Alpes. Paris, Garnier Frères, 1868. (Verkehrshaus der Schweiz, Luzern).
Ill. 5: ZHB Sondersammlung, LSa.17.4.1, Maler Hodels grosses Alpen-Diorama beim Löwendenkmal in Luzern = Grand diorama des Alpes vis-à-vis du monument du lion = Large diorama of the Alps quite near to the lion-monument. Luzern: Genossenschafts-Buchdruckerei, 1895.
Abbreviations
ZHB Sondersammlung: Zentral- und Hochschulbibliothek Luzern, Sondersammlung